5 månader senare

Den sjunde april var senaste gången jag skrev här på bloggen, på kvällen fick jag några värkar, tänkte att “är det här förvärkar vill jag inte vara med sen” och kvällen efter födde jag, fem veckor förtidigt, i en ambulans, utanför vårt hem.

Det blev en väldigt omtumlande tid efter förlossningen, jag fick inte amma eftersom att det skulle ta för mycket av mitt barns energi, jag träffade på flera barnmorskor som fick mig att må dåligt, fruktansvärt dåligt och jag ska snart få gå på aoroasamtal vilket jag hoppas ska hjälpa mig att bearbeta allt som hände. Amningen sörjer jag, det som jag såg så fruktansvärt mycket framemot. Men av olika anledningar som jag inte vill gå in på så lyckades jag aldrig få någon bra amningsstund, lyckades i alla fall pumpa ut mjölk de första dygnen, så något bra åstadkom jag i alla fall! 🙂

Jag sörjer amningen så mycket att jag drömmer om ett till barn för att kunna ta igen den förlorade amningen, inte för att jag vill ge mitt barn ett syskon redan nu, jag vill ju helst vänta 3 år eller något sådant, men amma vill jag så gärna. Jag har till och med införskaffat en elpump och suttit och pumpat en timme om dagen i någon månad, utan att få någon ökad produktion, så försökt har jag i alla fall. Men det kändes lönlöst för inte ens en tesked mjölk om dagen, och bebis verkar inte vara intresserad av att suga så för bara någon dag sedan, gav jag upp. Jag orkar inte pumpa mer och får ta igen amningen om jag får något fler barn istället!

Jaja, nu lägger jag ner amningspratet. Det blev en lotusfödsel i alla fall, trots ambulanspersonalens och förlossningen som var med i telefonens förmaningar om att jag gör det på egen risk o så, men inte så länge som jag hade planerat, det blev lite drygt ett dygn. Men jag var så grötig i huvudet och glömde bort att tvätta ren moderkakan, och jag hade ju inte hunnit gjort i ordning någon saltblandning heller. Anledningen att det bara blev drygt ett dygns lotusfödsel var för att sambon inte ville ha någon lotusfödsel egentligen utan bara sen avnavling, vi tjafsade lite och det slutade med att jag sa åt han att klippa navelsträngen om det var så viktigt.

Barnet växer så det knakar, redan vid 1 och en halv månads ålder fick vi se några vändningar, jag får ofta höra att vi har ett så glatt barn och är det alltid så glatt, och ja, det är det oftast! 🙂 Sommaren har flugit förbi. Samsovningen är något jag tycker är mysigt och bära i sjal likaså, något mindre mysigt för barnet är tänderna som verkar vara påväg, det verkar klia och göra ont ibland. Jag kan ju även berätta att det aldrig blev nå tygblöjsanvändande, men det kanske blir såsmåningom, man ska aldrig säga aldrig, men vi blev så himla bekväm efter de första veckorna på sjukhus och jag hade aldrig orkat med det den första tiden, men nu när jag skriver om det blir jag faktiskt riktigt sugen på det. Jag har varit riktigt dålig på att EC,a också, har lyckats fånga några kissningar och en bajsning men lär väll börja rutinpotta nu såsmåningom när bebis är någorlunda stadig, och likaså nu när jag skriver om detta blir jag mer och mer sugen på det. 🙂

Leendena som jag får väldigt ofta under en dag är helt underbara! 🙂

Jag är intresserad av BLW och längtar därför till sex månaders dagen! Men har redan nu gett några smaksensationer samt banan och sönderkokt morot att leka med. =)

Ibland känner jag att jag har ett behov av att blogga, och jag funderar på om jag ska starta en ny blogg, vi får se, men om jag väl gör det kommer jag nog se till att länka dit härifrån.

Hoppas ni haft en härlig sommar och kommer få en fin höst.

About Anna

I LIVE, everyday of my life!
This entry was posted in Amning, EC, Lotusfödsel, Sova, Tygblöjor. Bookmark the permalink.

One Response to 5 månader senare

  1. Jenny says:

    Hej!
    Tack för din komentar på vår blogg. Jag har svarat nu, bättre sent än aldrig ;). Hoppas du och lillungen mår bra! Hälsningar Jenny

Leave a Reply

